Anka HerbutaROTKHO
Lielā zāle
No poļu valodas tulkojusi Ingmāra BalodePirmizrāde - 2022. gada 12. martā
Izrādes ilgums - 3h 55min
Izrāde 2 cēlienos
"ROTKHO" ir jauna veida pieredze, jo diez vai tik totālu audiovizuālu sprādzienu, kas reizē ir arī akvarelisks un juteklisks, kā izrādes matēriju Latvijas teātrī esam piedzīvojuši.
Undīne Adamaite, "Kultūras Diena" 17.03.2022.
"ROTKHO" piedāvā mākslas pieredzi visdažādākajam skatītājam. Steidzieties baudīt!
Zane Radzobe, "IR" 17.03.2022.
Izrāde ir perfekti nostrādāta. Skaista. Enerģētiska. Galu galā ar lieliskiem aktierdarbiem.
Zane Radzobe, "Kroders.lv" 16.03.2022.
"Izrāde seko uzstādījumam par mākslu kā pieredzi, mēģinot atmodināt mūsdienu mākslas iespaidu pārsātinātā skatītāja jutekļus un atkal padarīt viņu par aktīvu procesa dalībnieku, pat ja tas sēž ērtā krēslā pazīstama teātra pustumsā."
Anna Andersone, "Satori.lv" 27.04.2022.
“Kaut ko saturiski un formā tik interesantāku teātrī neesam redzējuši jau labu laiku.”
Matīna Kaltakis (Ματίνα Καλτάκη), “LIFO”, Grieķija 12.05.2023.
“Augstas inteliģences eksperiments”
Andreas Kirkos (Ανδρέας Κύρκος), “Η Αυγή”, Grieķija 30.05.2023.
“Nepalaidiet garām!”
Dimitris Pantsoss, (Δημήτρης Πάντσοc), “Propaganda”, Grieķija 28.05.2023.
“Nemitīga kustība un dvēseli satricinošā intensitāte.”
Iliass Franguls (Ηλία Φραγκούλη), “Free Cinema”, Grieķija 27.05.2023.
PAR IZRĀDI
Viens no pasaulē dārgakajiem mākslas darbiem – pārdots par 140 miljoniem eiro – Marka Rotko glezna “No. 6 (Violets, zaļš un sarkans)”. Vienmēr, kad pasauli pāršalc ziņa par jauniem cenu rekordiem, tas rada milzumdaudz jautājumu – kas tad ir tas, kas nosaka šī darba astronomisko vērtību mākslas tirgū? Mūsdienās šis jautājums ir kļuvis tikpat kā neatbildams, jo robežas starp mākslas darba kopiju, mākslinieka reputāciju un mākslas tirgus tehnoloģisko attīstību ir izplūdušas.
Iedvesmojoties no Marka Rotko darbiem, uzlecošā Eiropas teātra zvaigzne, režisors Lukašs Tvarkovskis, radījis izrādi, kura cenšas izpētīt – ko īsti nozīmē jaunā tendence - mākslas darbus veidot digitālā vidē un nodrošināt ar blokķēžu tehnoloģiju. Kāda nozīme ir mākslinieka darba autentiskumam un, visvarīgākais jautājums, – vai teātra mākslas nepastarpinātā pieredze ir kaut kas, kas ir pasargāts no šādiem tirgus principiem.
Viltojums un oriģināls ir stāsta centrālā tēma, kā arī to paradoksālās metastāzes virtuālajā vidē. No vienas puses, “ROTKHO” ir slavenā mākslinieka uzvārda kropļojums, līdzīgi tam, kā slaveni zīmoli tiek aizstāti ar viltojumiem, piemēram, Adibas vai Dolce & Banana. No otras puses, izrādes nosaukums ilustrē Greiema Rolinsona izvirzīto hipotēzi, ka neatkarīgi no burtu kārtības, kamēr vien vārda pirmais un pēdējais burts paliek savā vietā, mēs spējam saprast rakstīto tekstu.
Izrādei nav žanra – dramaturģija, režija, scenogrāfija un aktierspēle sintēzē ar tehnoloģiskajiem risinājumiem, kādus izmanto TV un kino, veidos Latvijā unikālu mākslas notikumu.
Lukašs Tvarkovskis (Łukasz Twarkowski, 1983) ir režisors, kurš veido multimediālas izrādes, apvienojot teātra, video un vizuālo mākslu. Viņš kopā ar savu komandu veidojis provokatīvas izrādes Polijā, bet īpašu publikas un kritikas sajūsmu izpelnījies Lietuvā ar 2017. gada izrādi “Lokis”, kura tika nominēta deviņām Lietuvas skatuves balvām un saņēma četras, tajā skaitā augstāko, Kultūras ministrijas pasniegto "Skatuves zelta krustu" pašam Tvarkovskim. Nesenākais iestudējums “Respublika” piesaistīja uzmanību ne tikai ar vērienīgu inscenējumu, kas nojauc robežas starp īstenību, teātri un ilūziju, bet arī ar tajā skartajām tēmām, kuras aptver plašu mūsdienu problēmu loku par identitāti, virtuālo realitāti un cilvēcisko kaislību dabu.
Izrādē izmantota Octave Noire dziesma “Un nouveau monde” (P&C Yotanka Records).
Izrāde top sadarbībā ar Polijas JK Opoles teātri un Ādama Mickēviča Institūtu ar Polijas Republikas Kultūras un nacionālā mantojuma ministrijas līdzfinansējumu.
Izrādes inovāciju partneris:
- Izrādē smēķē
- Stroboskops
- Izrāde notiks latviešu, angļu un ķīniešu valodā ar tulkojumu latviešu un angļu valodā titros / Izrādē tiek izmantots paaugstināts skaņas līmenis
Lomās
- Juris Bartkevičs
- (Rotkho)
- Kaspars Dumburs
- (Wolt piegādātājs 1, Orions Anastapolu)
- Ērika Eglija-Grāvele
- (Aktrise)
- Jaņa Huana (Yan Huang)
- (Hai)
- Andžejs Jakubčiks (Andrzej Jakubczyk)
- (Aktieris)
- Rēzija Kalniņa
- (Anna Frīdmena)
- Katažina Osipuka (Katarzyna Osipuk)
- (Performere un viesmīle Destiny Hope)
- Artūrs Skrastiņš
- (Wolt piegādātājs 2, Domeniko de Sole)
- Mārtiņš Upenieks
- (Jack Smith - Muesum direktors)
- Vita Vārpiņa
- (Mela Rotkho)
- Toms Veličko
- (Žurnālists Džeimss Valčers)
- Sjaočeņs Vans (Xiaochen Wang)
- (Tao)
Radošā komanda
- Režisors
- Lukašs Tvarkovskis (Lukasz Twarkowski)
- Dramaturģe
- Anka Herbuta (Anka Herbut)
- Scenogrāfs
- Fabjēns Ledē (Fabien Lédé)
- Kostīmu māksliniece
- Svenja Gasena (Svenja Gassen)
- Horeogrāfs
- Pavels Sakovičs (Pawel Sakowicz)
- Komponists
- Lubomirs Gželaks (Lubomir Grzelak)
- Video mākslinieks
- Jakubs Lehs (Jakub Lech)
- Gaismu mākslinieks
- Euģenijus Sabaļausks (Eugenijus Sabaliauskas)
- Režisora asistenti
- Diāna Kaijaka, Ādams Zdunčiks (Adam Zduńczyk), Mārtiņš Gūtmanis
- Kostīmu mākslinieces asistents
- Bastians Steins (Bastian Stein)
- Dramaturģes asistente
- Linda Šterna
- Video mākslinieka asistents
- Ādams Zdunčiks (Adam Zduńczyk)
- Video kameru operatori
- Arturs Gruzdiņš, Jonatans Goba
- Tulki mēģinājumu procesā
- Diāna Kaijaka, Elza Marta Ruža
- Izrādes vadītāja
- Indra Laure
- Producente
- Ginta Tropa
Par saturu- bieži piemeklēja doma, ka te ir māksla mākslas pēc. Principā, ar Rotko šeit nekāda sakara. Vien nosaukums un pāris atsauces...
Pārgudra filozofēšana, intelektuāļu tēlošana, neizprotot sava teiktā jēgu...
Kopumā vienreiz aizgāju, bet, ja būtu zinājusi un pirms tam vairāk palasījusi atsauksmes, neietu.
Par to, ka tehnoloģiju ziņā priekš Latvijas skatuves ļoti inovatīva pieeja, piekrītu. Tā dēļ bija vērts aiziet. Bet pēcgarša gan palika rūgta un atmiņas par asām izjūtām...
Pēcgarša lieliska! 4 stundas aizritēja kā acumirklis. Ieguldīts mega liels darbs! Rezultāts kolosāls!
Viena būtiska atskārsme - negribu vairāk izrādes, kur aktieris nostaigā n-tos kilometrus pa skatuvi.
MUST SEE!
Viens no daudzajiem filozofiskajiem jautājumiem, uz kuru prāts steidz meklēt atbildes un raisa diskusijas pats ar sevi.
Biļetes nav lētas, tas laikam arī daļēji atbild uz sākuma jautājumu, BET, tas ko jūs iegūstat par šīs biļetes cenu ir neatsverami. Šī nav izrāde, tā nav mākslas instalācija, tas nav arī kino, tas ir kaut kas visam pa vidu un vēl vairāk. Vēl vairāk, jo visas trīs nosauktās daļas pašas par sevi šķiet izcilas. Tā ir patiešām izcila izrāde, ar burvīgu scenogrāfiju, tā ir multikulturāla mākslas performance, kas raisa domu lidojumu ar eksistenciālām pārdomām, un tas ir arī lielisks kino, kur operatoru darbs manam prātam šķiet kosmisks.
Pirmajā cēlienā šī mākslas performance ieslēdz smadzeņu jaudīgāko ‘multi tasking’ režīmu, tā, ka apmaldies šīs mākslas līkločos un paralēlajās pasaulēs.
Otrais cēliens, šķiet, pietiekami rāms, lai prātam kaut nedaudz būtu iespēja sākt saprast, kas tikko pieredzēts, mēģināt to kaut kā pārstrādāt un integrēt savā pieredzē.
Beidzot redzēju @daile_lv ROTKHO. Ir episki un vēl vairāk. Bet ne tikai par tehnisko grandiozumu un sarežģītību ir stāsts. Tā ir arī ļoti svarīga saruna par mākslas īstumu un būtību.
Tas, ka par izrādi bija tikai kaut kas dzirdēts, iedeva papildus sajūsmu. Tāpēc arī teikšu tikai: WOW-ir jāredz un jāpiedzīvo!
izrāde "Rothko" @daile_lv ir tik unikāla un, šķiet, pat neatkārtojama pieredze, man kā vizuālim bija totāls acu/sajūtu orgasms, tur bija viss, visas maņas burtiski vibrē no baudījuma, jums tas ir jāpieredz uz savas ādas, ticiet man!
arī ausij nebaudāms skaļums...
Pēc @daile_lv ROTKHO mana teātra uztvere ir mainījusies! Jauna latiņa
AKDIEVS, cik "Rotkho" Dailē ir laba izrāde. Godavārds visiem jāredz. Aktieri paši par sevi izcili, bet gribēju īpaši izcelt grandiozo darbu ar kamerām.
Izrāde “Rotkho” @daile_lv ir brīnišķīgs piedzīvojums acīm, ausīm un dvēselei. Skaļi, krāsaini, aizkustinoši, skaisti.
Cik ļoti labi bija otro reizi redzēt ROTKHO @daile_lv Ja nu kāds nav bijis, bet interesē ironisks, vizuāli stimulējošs skats uz mākslu, ja interesē dzīve, nauda, mūzika, decibeli, tehnika, nākotne, popkultūra, tad ir vērts atrauties no dīvāna. Brīnišķīgs aktieru komplekts.
ROTKHO redzu jau otro reizi. Aizpildīju visas mazās šūniņas, kuras pirmajā reizē nespēju piepildīt aiz lielā izbrīna par izrādes neierasto formu un uzbūvi. Ja ir vēlme redzēt un piedzīvot ko tādu, ko neviens LV teātris līdz šim nav paveicis, noteikti iesaku!
Iesaku visiem, kam, līdzīgi kā man, reizēm šķiet, ka dzīvojam absurdā, tajā pašā laikā saikņu pilnā pasaulē. ĻOti baudāma vizuāli, audiāli, saturiski! Mums vajag vairāk šādu izrāžu. Ļoti atsvaidzinoši uz kopējā skroderdienu fona.
Fantastiska izrāde! Sniedz patiesi dziļu piepildījuma sajūtu, jo liek domāt, gan sniedz māksliniecisku baudījumu!
Izcila izrāde! Ārkārtīgi skaists, sarežģīts un rūpīgs darbs!
Kolosāls, sirreāls darbs. Uz skatuves notiek neizstāstāmais + izstāstāmais. 100 un 1 doma kā zibens vai palēnināta kustība kā sapnī. Būs, kas nesapratīs. Neparasta izrāde!
Trīs lietas, kas nāca prātā noskatoties Dailes teātris izrādi "Rohtko" - pirmā, te uz skatuves notiek viss, laikmetīgā māksla, mākslīgais intelekts, aktieru ģenialitāte, semantiski piesātināts stāsts, politika un ekonomika, - viss sapakots vienā dinamiskā un trāpīgā bliezienā. Otrā, Latvijas Kultūras akadēmijas studentu akadēmiskie darbi, kuros tiek pētīta un analizēta māksla un tās visraibākās kombinācijas - iet roku rokā ar mūsdienu mākslas un kultūras izaicinājumiem. Un trešā, oriģinalitātes jautājums. Pie kā mēs katrs spirāļojam savos jaunrades procesos, vai vispār mūsdienās ir iespējams radīt oriģinālas idejas? Šai sakarā Antonio Gaudi citāts: "Because of this, originality consists in returning to the origin".
Liekas, ka šāda formāta izrāde ir modernā teātra sākums, kur vairs nedarbosies klasiskā teātra izrāžu koncepcija. Kolosāla scenogrāfija, formāts un aktieri. Ļoti patika.
Ar šo Dailes teātris iekpāpj citā līmenī. Ļoti iespaidīgs mākslas piedzīvojums.
Iespaidīga izrāde! Formāts un daudz šķautñu, par ko domāt. Paldies, patika ļoti! 4h neatslābstošas uzmanības.
Pat nezinu kam īsti domāts...
Vairāk uzrakstīju savā blogā - https://sigita-paula.blogspot.com/2022/05/rotkho-dailes-teatri.html
Rothko @daile_lv ir unikāla meta izrāde, portāls uz to līmeni mākslā, kur māksla kritizē mākslu. Lieliski aktieri, multivalodas, oversized plašķi, mūzika, atkārtojumi, paralēlās telpas un laiki. Sieviešu lietas. Tripīgi (skaņa, gaismas, ekrāni)! Izcili! Scenogrāfija, koncepts
Kamēr nezini,ka tas ir viltojums, tas ir oriģināls."Rotkho" @daile_lv ir iespaidīga izrāde.Par mākslu, tās vērtību, īstumu, viltojumu, tirgu, utt. Video, modernisms, skatuves bīdīšanas ir stilīgi, bet tad...ir tā aina ar Vitu Vārpiņu un Juri Bartkeviču, kurā pat klusums iespaido.
ROTKHO @daile_lv ir negaidīta dāvana mākslas gardēžiem. Laikmetīgās mākslas refleksija pašai par sevi - brīvību, nosacījumiem, perspektīvu, vērtību un galu galā arī tirgu. Izbaudīju katru minūti. 10 no 10
Tas, savukārt, ir ļoti atbilstoši izrādē risinātajai tēmai, kurā tiek apsriesti jautājumi par mākslas darba “īstumu” – vai ‘feiks’ arī nav īsts? Vai tikai oriģināls ir vērtīgs? Bet oriģināla digitāls fotoattēls? Kāda ir digitāla mākslas darba vērtība? Un vai performance, kurā skatītājs kļūst par mākslas objektu, arī ir pārdodama izsolē? Kur ir robeža starp īstu un neīstu? Izrādes struktūras sagrozīšana un sašvīkāšana pasvītro tēmas sarežģītību, norādot uz striktu mākslas darba vērtības definējuma neiespējamību.
Izrāde nav materiāls viegli uztveramai vakara izklaidei, šis mākslas notikums kļūst interesants rūpīgi iedziļinoties neskaitāmajos slāņos un mērķtiecīgi sekojot līdzi simboliskām detaļām.
es tiešām priecājos, ka mums ir tāds teātris kā “Rotkho”
@daile_lv. izcila vizuālā un verbālā komunikācija un ļoti daudz jautājumu par to, kā nosargāt īstumu un autentiskumu copy-paste pasaulē, kur būt feikam ir modes lieta, kamēr būt emocionāli īstam - kauns un neveiklība.
Nenoliedzami, ka “Rotkho” @daile_lv ir notikums Latvijas teātru dzīvē. Kas ir īsts, kas ir neīsts? Vai neīsts nav tomēr arī īsts? Kas nosaka mākslas cenu? Vai tikai cena nosaka mākslas vērtību? Iespaidīgi! Par šo izrādi viennozīmīgi varu teikt - jāredz!
ROTKHO @daile_lv - izrāde, kuru noteikti ir vērts redzēt! Ejiet, baudiet un piedzīvojiet kaut ko vēl nebijušu un atmiņā paliekošu!
IEDVESMOJOŠI! PALDIES!
ROTKHO iekš DAILE. Satriecoši!!! Mākslas pasaules anatomija + tehniski izcilākais izpildījums kāds piedzīvots savām acīm (un pilnīgi noteikti- ausīm) Latvijas teātrī. Pārfrazējot- līdzekļi attaisno mērķus un saturs tikai iegūst. Sapurinošs poļu režisora dopings latviešu teātra asinsritē. Novēlu, iesaku, brīnišķīgi!
ROTHKO. Pirmizrāde Dailes teātrī. Piedzīvojums! Eksplozīvs, multimediāls, virtuozas formas triumfs pār stāstu/vēstījumu, kas analizē mākslas un tirgus attiecības. Marka Rotko biogrāfijas detaļas ir vien aizmetņi skaņas un vizualitātes virpuļviesulim. Jā, pacietīgu videoperstoru komanda jūsu acu priekšā rada teju Vona Karvaja filmu cienīgu attēla estētiku. Retais brīdis, kad uz teātra skatuves dzimst kino, kas nav tikai pašmērķīga atrakcija. Lielisks Dailes teātra starptautisks projekts, ko veidojis poļu režisors Lukašs Tvarkovskis.
A wonderful visual work, the play erased the boundaries between different types of art, asking the most acute question: what is art now. Watching the action was like looking at a painting from the front and back side, through all the layers of paint at the same time.
Rothko. Retoriksu jautājumu birums @daile_lv Tvarkovska režijā. Drosmīga un, manuprāt, sen vajadzīga robežu nojaukšna (visos līmeņos) uz LV skatuves. Jūtīgi, grandiozi un gaumīgi aizskarot dziļi tumšo, eksistenciālo. Māksla/dzīve, īsts/neīsts. P.S. Sinefīliem iesaku, DZĪVS kīnō!
Paldies @daile_lv par līdzi vešanu emocionālā piedzīvojumā - ROTKHO pirmizrādē. Stāvovācijas un vēstījums
Nepasakot faktiski neko par šīvakara Piedzīvojumu @daile_lv, viens ir skaidrs - vārds ''kinoteātris'' ir ieguvis jaunu nozīmi...
Tonight in @daile_lv theater for the premiere of #ROTHKO : a theatrical shock that will take you out of your comfort zone and hypnotize you. And a clear message during salutes on stage. Scenography by @FabienLede
Rothko @daile_lv. Iespaidīgi, vareni, grandiozi!
Vakar biju @daile_lv uz "ROTKHO" ģenerālmēģinājumu. Kaut ko tik oriģinālu un mūsdienīgu, es iepriekš teātrī nebiju redzējis, izcili! Tehniskie risinājumi ļoti iespaidīgi, stāsts arī ļoti unikāls. Beigās pelnītas stāvovācijas.